Amterdam met regen (100x80cm) olieverf op doek
Afgelopen winter heb ik dit schilderij op mijn aterlier geschilderd
Beurs met vitrinekast en bezoekers (45×32 cm) olieverf op doek
Juwelier op de beurs (45×32 cm) olieverf op doek
Ongeveer twee weken geleden heb ik op de kunstbeurs in Naarden Vesting geschilderd. Wanneer ik op een beurs schilder word ik het meest geïnspireerd door de oplichtende vitrinekasten en het publiek dat er omheen cirkelt. Vorig jaar stond ik ook op de beurs en heb ik op dezelfde plek geschilderd. Er was genoeg veranderd aan het interieur om met een frisse blik te kunnen kijken en de stands waren dit jaar donker blauw in plaats van groen zoals vorig jaar.
About two weeks ago, I painted at the art fair in Naarden Fortress. When I paint at a fair, I’m most inspired by the illuminated display cases and the people milling around them. Last year, I was also at the fair and painted in the same location. The interior had changed enough to give me a fresh perspective, and the booths were dark blue this year instead of green like last year.
Leidsestraat (45x35cm) olieverf op doek
Museumplein (40x35cm) olieverf op doek
Korte Leidsedwarsstraat (45x35cm) olieverf op doek
Afgelopen najaar heb ik een aantal schilderijen in Amsterdam geschilderd. Toen ik op het museumplein schilderde zaten er nog herfstbladeren aan de bomen wat een mooi oranje vlak opleverde. Daarna heb ik de kleuren op een andere manier gevonden. In de luivels, parasollen en lichtjes.
Last fall, I painted several paintings in Amsterdam. When I painted on Museumplein, there were still autumn leaves on the trees, creating a beautiful orange field. Afterward, I found the colors in a different way: in the awnings, parasols, and lights.
Singer museum avond (40x35cm) olieverf op doek
Singer museum overdag (40x35cm) olieverf op doek
Grote Markt Haarlem op zonnige dag (115x95cm) olieverf op doek
Een schilderij dat ik kort geleden op mijn atelier heb geschilderd naar aanleiding van kleiner werk dat ik deze zomer ter plaatse heb gemaakt. Dit schilderij wordt geëxposeerd van 15 november t/m 27 december in Galerie Annee aan de Gedempte Oude Gracht 33 in Haarlem. De opening is zondag 16 november om 3 uur. Iedereen is van harte welkom.
De tekening hieronder is dezelfde maat, 115x95cm. Wanneer ik een groot schilderij op mijn atelier maak begin ik altijd met een grote houtskool tekening, Om te zoeken naar de juiste compositie en formaat.
Als ik tevreden ben over de keuzes die ik in de tekening heb gemaakt begin ik met het schilderij. Op deze manier kan ik het schilderij sneller en trefzekerder maken. Wat naar mijn idee gunstiger is voor het eindresultaat.
Grote Markt Haarlem op zonnige dag (115x95cm) houtskool op papier
Strand Katwijk (40x25cm) olieverf op paneel
Begin deze zomer heb ik dit schilderij in Katwijk geschilderd. Aan de noord kant van de monding van de Rijn.
Het is op de afbeeldingen denk ik niet goed te zien maar er stond een harde noorden wind. Tegen de duinen aan in de luwt van de strand tent stond ik goed met uitzicht op een mooie thema. De lucht was helder blauw door de droge lucht van zee. En ik schilderde met de zon in mijn rug. De lucht is dan dieper en donkerder blauw dan wanneer je met tegenlicht schildert. Het koude blauw contrasteerde mooi met het warme oker gekleurde zand en het wit geschilderd hout.
Trouville in de zomer (50x35cm, olieverf op doek)
Afgelopen augustus heb ik dit schilderij op het strand van Trouville geschilderd. Het was warm, maar ik stond gelukkig in de schaduw van een parasol die ik aan mijn ezel had bevestigd. Omdat het bijna windstil was werkte dit.
Tijdens Pasen eerder dit jaar had ik al een keer op dezelfde plek geschilderd. Toen was het ook mooi weer, maar nog wel een stuk kouder.
Vorige week heb ik nog een keer in Trouville geschilderd, iets verderop. De sfeer op dit schilderij is al herfstiger. Ik zal het later op mijn blog plaatsen.
Nu heb ik genoeg plein-air schilderijen gemaakt om deze winter een groot schilderij van dit beeld op mijn atelier te schilderen.
—
Trouwdag (51x36cm) olieverf op doek
De omstandigheden om dit schilderij te maken waren vrij lastig. De tijd was heel beperkt, ik denk zo’n twee en een half uur en er werd veel bewogen. Maar soms is het goed om onder druk te schilderen. Je kan dan niet anders dan varen op intuïtie. Er is geen tijd om afstand te nemen en na te denken.
The circumstances for this painting were quite challenging. Time was very limited. I think about two and a half hours, and there was a lot of movement. But sometimes it’s good to paint under pressure. You have no choice but to rely on intuition. There’s no time to step back and reflect.
Riga met zon (50x40cm) olieverf op doek
Riga met regen (45x35cm) olieverf op doek
Kerk met gouden koepels (45x35cm) olieverf op doek
In mijn vorige post had ik schilderijen laten zien die ik in Riga had gemaakt aan de rand van het centrum. Deze schilderijen heb ik op centralere locaties in de stad geschilderd,
In my previous post I showed paintings I made in Riga on the edge of the center. I painted these paintings at more central locations in the city,



Tankstation in tegenlicht (45x35cm) olieverf op doek
Huizen met reclameverlichting (45x35cm) olieverf op doek
In juli dit jaar ben ik twee weken naar Riga geweest. Ik heb er in het centrum geschilderd maar ook aan de randen van de stad. Deze twee schilderijen heb ik buiten het centrum geschilderd.
In July of this year, I went to Riga for two weeks. I painted in the city center and on the outskirts. These two paintings were done just outside the city center.

