Koeien aan de waterkant

Koeien aan de waterkant (45×41 cm) olieverf op doek

Als ik aan een schilderij begin voelt het soms een beetje als een gok of het gaat lukken om het schilderij te voltooien. Vooral als ik koeien als onderwerp heb gekozen. Wat ik van te voren niet kan weten is of ze vaak genoeg terugkeren op de plek waar ik ze wil vastleggen en of ze niet naar een andere weide worden gebracht. Gelukkig bleven ze de twee dagen dat ik aan dit schilderij heb gewerkt in dezelfde weide en was het zo warm dat ze regelmatig kwamen drinken.

_______________________

When I start a painting it sometimes feels a bit like a gamble as to whether I will succeed in completing the painting. Especially if I have chosen cows as a subject. What I cannot know in advance is whether they will return often enough to the place where I want to capture them and whether they will not be taken to another pasture. Fortunately, they stayed in the same meadow for the two days I worked on this painting and it was so warm that they regularly came to drink.

 

 

 

 

Deel dit bericht op:

Rode onderschildering

Koeien en zwanen (30x21cm) olieverf op paneel

Vorige week heb ik een aantal schilderijen van koeien aan de waterkant geschilderd.  Het is nazomer en de bomen zijn nog groen maar al de bloemen zijn uitgebloeid. Op deze plek is het groen nu zo overheersend dat ik besloot om de onderschildering met rood op te zetten. Als kleur contrast.

Het was een mooie rustige en een bijna windstille dag. Zelfs de zwanen waren rustig en bleven rondhangen zodat ik ze erbij kon schilderen. Meestal blijven ze niet zolang in de buurt als ik zit te schilderen

________________________________

Last week I painted some paintings of cows on the waterfront. It is late summer and the trees are still green but all the flowers have faded. The green is now so dominant in this spot that I decided to paint the underpainting with red. As a color contrast.
 
It was a nice quiet and almost windless day. Even the swans were calm and hung around so I could paint them. Usually they don’t stay around as long as I’m painting

 

 

 

 

Deel dit bericht op:

Zonnebloemen op papier

Zonnebloemen (50×35 cm) conté op papier

Zonnebloemen (50×35 cm) conté op papier

 

In mijn vorige post heb ik verteld over het veld met zonnebloemen waar ik heb geschilderd. De bloemen zijn plots uitgebloeid en al het geel is verdwenen.  Gelukkig is de vorm van de bloemen nog steeds indrukwekkend en de gele kleur is toch niet zichtbaar als je tekent met zwart conté.

__________________________________

In my previous post I told you about the field of sunflowers where I painted. The flowers have suddenly stopped blooming and all the yellow has disappeared. Fortunately, the shape of the flowers is still impressive and the yellow color is not visible when you draw with black conté.

 

Deel dit bericht op:

Zonnebloemen

Zonnebloemen met blauwe lucht (40x31cm) olieverf op paneel

Pas vorige week heb ik dit mooie zonnebloemveld ontdekt. Op een plek waar de afgelopen jaren alleen gras stond. Het is een prachtig onderwerp.

Ik weet nu dat de bloemen niet met de zon meedraaien gedurende dag zoals ik weleens had gehoord. Want dan had ik dat tijdens het schilderen zeker gemerkt.

_______________________________

Only last week I discovered this sunflower field. In a place where there was only grass in recent years. It’s a beautiful subject.
 
I now know that the flowers do not rotate with the sun during the day as I had sometimes heard. Because then I would certainly have noticed that while painting.

 

Zonnebloemen (40x31cm) olieverf op paneel

 

l

Deel dit bericht op:

Aan de Hoge der A in Groningen

Hoge der A,  Groningen (55x41cm) olieverf op doek

 

In augustus heb ik dit schilderij gemaakt. Het was een dag dat de omstandigheden meewerkten. Het licht veranderde op de juiste manier. Ik had nog net zicht op de toren ondanks de vele dicht begroeide takken en het schip lag mooi in beeld en voer niet weg.

_____________________________-

I made this painting last August. It was a day when circumstances cooperated. The light changed appropriately. I just had a view of the tower despite the many densely overgrown branches and the ship was nicely in view and did not sail away.

 

Deel dit bericht op:

Oudegracht Utrecht

Oudegracht Utrecht (45x35cm) olieverf op paneel

Vorige week heb ik dit schilderij aan de Oudegracht van Utrecht gemaakt. Het was mooi rustig weer en de bomen wierpen mooie slagschaduwen op het water.

__________________________________

Last week I made this painting on the Oudegracht in Utrecht. The weather was nice and calm and the trees cast beautiful shadows on the water.

Deel dit bericht op:

Artrevisited jubileumfeest

Feest met zon (45x35cm) olieverf op paneel

In juni heb ik in Harderwijk op een feest geschilderd. Het was georganiseerd door Artrevisited en het stadsmuseum van Harderwijk, Het was een warme dag en de meeste bezoekers bleven in de schaduw van de tent. Ik stond in de schaduw van een boom.

De mensen waren bewegelijk en kwamen en gingen maar het licht op de tent en zijn slagschaduw waren de basis van de compostie en die veranderden gelukkig niet zo veel.

____________________________________

In June I painted at a party in Harderwijk. It was organized by Artrevisited and the city museum of Harderwijk. It was a hot day and most visitors stayed in the shade of the tent. I stood in the shade of a tree.
 
The people were mobile and came and went, but the light on the tent and its cast shadow were the basis of the compostion. Fortunately, they didn’t change that much.

 

 

 

  

Deel dit bericht op:

Spoorweg overgang

Spoorwegovergang (45x25cm) olieverf op paneel

Begin van dit jaar heb ik bij een spoorwegovergang geschilderd. De auto kon daar blijven staan want de weg liep dood en er was verder geen verkeer.

Willem Maris heeft een keer gezegd dat hij koeien schildert omdat het zulke mooie lichtvangers zijn.  Ik denk dat hij dat onder andere vond door het heldere wit van de koe waar de zon zo helder op weerkaatst. Een auto is ook een mooie lichtvanger en weerspiegelt het licht zelfs.

_______________________________

At the beginning of this year I painted at a railway crossing. The car could stay there because the road was a dead end and there was no further traffic.
 
Willem Maris once said that he paints cows because they are such beautiful light catchers. I think he found that partly because of the bright white of the cow on which the sun reflects so brightly. A car is also a beautiful light catcher and even reflects the light.

Deel dit bericht op:

Wit-Russisch feest

Feest op het strand (50x35cm)

Kort geleden heb ik een Wit-Russisch feest geschilderd op het strand. Het was een vrij bewolkte avond maar er scheen nog wat oranje licht tussen de wolken door.

____________________

Recently I painted a Belarusian party on the beach. It was a fairly cloudy evening but there was still some orange light shining through the clouds.

 

 

Deel dit bericht op:

Veere

Terras aan de haven (35x25cm) olieverf op paneel

Veere in namiddaglicht (40x25cm) olieverf op paneel

Veere (35x25cm) olieverf op paneel

Afgelopen maanden heb ik een serie meerdaagse workshops gegeven in Zeeland. We staan vooral aan het strand van Domburg. Maar door de harde noorden wind konden we niet altijd op het strand staan. Een van de alternatieve locaties waar ik goed les kan geven is Veere. Zelfs met harde wind is deze plek zo goed als windstil. Soms werk ik na de les de demo die ik maak tijdens de les nog uit. Deze drie werken zijn uitgewerkte demo’s.

_______________________

In recent months I have given a series workshops in Zeeland. We are on the beach of Domburg if possible. But due to the strong north wind we could not always stand on the beach. One of the alternative locations where I can teach well is Veere. Even with strong winds, this place is as good as windless. Sometimes after class I finish the demo that I make during class. These three works are detailed demos.

 

Deel dit bericht op: