Een bewegelijk onderwerp

Kleine kinderen naar de waarneming schilderen of tekenen is lastig, want ze zijn erg bewegelijk. Eén van de manieren dat ze wel relatief stil zitten is als ze tv kijken, vooral na een drukke dag.

Conté op papier (42×30)

Conté op papier (42×30)

Conté op papier (30×30)

Twee dagen geleden heb ik een onderwerp getekend dat me wel meer tijd gaf, een schip dat werd gelost. De dag ervoor had ik het schip geschilderd, maar ik was niet tevreden over de vorm. Daarom heb ik een tekening gemaakt om die iets meer in de vingers te krijgen zonder afgeleid te worden door kleur.

Conté op papier (42×30)

Deel dit bericht op:

Auto’s in de regen en in de zon

Er zijn onderwerpen waarnaar ik niet echt op zoek ga, maar die ook de moeite van het schilderen waard zijn.

Formaat 40×30 cm, olieverf op paneel.

De bakken staan in de haven waar ik de afgelopen weken meeuwen heb geschilderd. Het was me op een zonnige dag al opgevallen hoe mooi het contrast was van de gelige schaduw aan de onderkant van de bakken, ontstaan door de reflectie van de grond, tegen het blauw van de lucht.

Toen de meeuwen op een dag waren weggevlogen en niet meer terugkwamen, heb ik een schilderij gemaakt van de bakken.

Twee weken geleden moest ik op een middag een paar uur overbruggen. Ik heb mijn ezel op een min of meer willekeurige plek aan de kant van de weg gezet. Het was een druilerige grijze dag en het enige licht kwam van de koplampen van de auto’s. Gelukkig zat ik bij een wegversmalling waardoor de auto’s hun snelheid moesten minderen, zodat ik ze toch kon vastleggen. Wat ook hielp is dat als je langs de kant van de weg zit, auto’s vaak langzamer gaan rijden om naar je te kijken. Vaak is dat irritant, nu kwam dat goed uit.

Formaat 40×25 cm, olieverf op paneel.

De auto’s bij de schuur heb ik geschilderd om hun reflecties op het blik. De warme reflecties van de straat en de koele reflecties van de lucht.

Formaat 40×25 cm, olieverf op paneel.

Formaat 42×30 cm, Contékrijt op papier.

Deel dit bericht op:

Aalscholvers

Formaat (40×25 cm) olieverf op paneel.

23 februari was een grijze dag, maar er brak nog een beetje zonlicht door het wolkendek, wat een roze kleur gaf aan de delen die licht vingen.

Deze week heb ik ook nog een aantal schetsvellen gemaakt van voorbij varende schepen en een rustende aalscholver.

Contékrijt op papier (42×30 cm)

Deel dit bericht op:

De maan of de zon?

20 februari was het zonnig maar heiig. Ik had aan het eind van een dag meeuwen schilderen nog snel een schilderij van de dalende zon boven industrieterrein Moerdijk gemaakt.

Formaat 40×25 cm, olieverf op paneel.

Toen ik thuis kwam met het schilderij dacht iedereen dat ik de maan geschilderd had. Er was dus iets niet goed gegaan.

De volgende dag heb ik het nog een keer geprobeerd, want aan het eind van de dag waren de omstandigheden hetzelfde. Ik heb de zon iets kleiner geschilderd en de lucht geler.

Formaat 40×25 cm, olieverf op paneel.

Deel dit bericht op:

Tekening Meeuwen

Dieren naar de waarneming schilderen moet vaak snel. Om er voor te zorgen dat ik de vorm en de bewegingen van de dieren die ik schilder goed leer kennen maak ik veel schetsen met contékrijt. Dit helpt me om ze later snel te kunnen vast leggen met verf. Op deze dag heb ik verscheidene schetsvellen getekend, hierboven er één van.

Deel dit bericht op:

Huis in tegenlicht

8 Februari was een prachtige dag, veel zon met een paar wolkjes. In december heb ik dit huis al een keer geschilderd vanuit dit standpunt, maar toen met sneeuw en een blauwe lucht. In het licht van deze dag en zonder sneeuw zijn de kleuren totaal verschillend.

Ik heb het schilderij niet in één dag kunnen voltooien. De volgende dag begon mistig, maar gelukkig was het weer in de middag vergelijkbaar en heb ik het schilderij kunnen afmaken.

Deel dit bericht op:

Portretopdracht 2

Het weekend van de zesde een portret geschilderd. Het licht was stabiel en het model zat op een ontspannen manier stil. Ideale omstandigheden voor het schilderen van een portret.

Deel dit bericht op:

Meeuwen

Drie februari, een nevelige dag. Vanuit de auto heb ik de meeuwen geschilderd. Het is wat krap, maar anders kan ik niet zo dicht bij hen komen zonder dat ze wegvliegen. Ik heb de indruk dat ze als het koud is minder actief zijn. Dat maakt ze makkelijker te schilderen.

Deel dit bericht op:

Groot schilderij Hunzedal

Twee weken geleden heb ik een groot schilderij in mijn atelier voltooid, dat ik begin december had opgezet. In tegenstelling tot mijn schilderijen op klein formaat lukt het me meestal niet om zo’n groot formaat schilderij in één keer nat in nat te schilderen. Een ruime maand droogtijd tussen de lagen en een regenachtige week leken me de goede omstandigheden voor de tweede laag.

Afgelopen zomer heb ik een serie schilderijen gemaakt in het Hunzedal in Drenthe, als voorbereiding voor dit grote schilderij. Het zoeken naar de juiste vorm, compositie, kleur, licht, etc. doe ik ter plaatse. Bij het grote schilderij is het dan vooral de uitwerking die meer aandacht vraagt.

(40×20 cm)

(50×20 cm)

(50×25 cm)

Dit is het uiteindelijke resultaat, met een formaat van 160 x 80 cm.

Deel dit bericht op:

Westlands Museum

Zaterdag 27 november 2010

“Bij de presentatie van het Boek “Schilders van het Westland” heeft het Genootschap Oud-Westland een schilderij van de Nieuwlandse molen geschonken aan het Westlands Museum. Die molen staat op de grens van ’s-Gravenzande en Hoek van Holland. Het is een fraai historisch monument uit 1584, dat nu volledig is ingebouwd door moderne kassen. Het werk is geschilderd door Hans Versfelt, die werkt naar de waarneming. Versfelt is nog een van de weinige schilders, die zijn schilderij maakt op locatie, in de natuur. Het Genootschap Oud-Westland heeft in het verleden regelmatig schilderijen, prenten of gravures aan het streekmuseum geschonken en wil met dit cadeau die traditie voortzetten.”

Citaat van de website van het Westlands Museum.

v.l.n.r.: Wil van den Bos Czn., Leo van Heijningen (Kunstzaal van Heijningen), Jan Prins, Harry Groenewegen, Hans Versfelt.

Zie ook: Westlanders.nu

Deel dit bericht op: