Rust en drukte

Omdat ik mijn werk ter plekke maak is mijn werkplaats soms erg druk. Ik vind dat niet erg. Het neemt een andere dynamiek met zich mee tijdens het schilderen. Veel mensen komen kijken en praten. Eigenlijk schilder ik dan meer op intuïtie omdat er minder tijd is om na te denken over wat ik doe. In de natuur is die ruimte er wel.

Op een rustige plaats zal ik ook eerder nieuwe composities, kleuren en materialen uitproberen. Soms verzandt dat in gepruts en op zo’n moment werk ik liever zonder publiek. Maar ik heb geen uitgesproken voorkeur tussen schilderen in drukte of in eenzaamheid. Het vult elkaar aan. Wel waardeer ik na het schilderen op een vol strand de stilte van de polder des te meer.

Het strand van bloemendaal met wolken

Strand van Bloemendaal (50×30) olieverf op doek

koe bij waterkant

Koe aan de waterkant (40×26) olieverf op doek

hek in de polder

Hek in de polder (30×21) conté op papier

———————–

Because I make my work from life my studio is sometimes very busy. I don’t mind that. It brings with it different dynamics during the painting. Many people stop by to watch and talk. I actually paint more with intuition because there is less time to think about what I am doing. In nature I do have that opportunity.
In a quiet place I will try out new compositions, colors and materials sooner. Sometimes that will end in messing up and in such moments I prefer to work without an audience. But I don’t have an outspoken preference for painting in bustle or solitude. It completes each other. After painting on a full beach I do appreciate the stillness of the polder even more.

IMG_6379

Deel dit bericht op:
<< Terug naar overzicht